تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

5 ترفند برای جلوگیری از کند شدن رایانه


5 ترفند برای جلوگیری از کند شدن رایانه

 

این طبیعت دستگاه های الکترونیکی است که پس از مدتی استفاده به دلایلی کارایی اولیه خود را نداشته و در بهترین وضعیت خود قرار ندارند. از جمله ی این کاهش کارایی ها میتوان به کند شدن و کم شدن سرعت اجرای دستورات در دستگاه ها اشاره کرد. اما با چند راهکار ساده میتوان از این اتفاق ناخوشایند تا حدی جلوگیری نمود. پس با ما همراه باشید تا این ترفندها را بیاموزید.

1. با فایل های موقت خداحافظی کنید

کش ها (cache) در ویندوز دنیای جالبی دارند.یک فایل کش در ویندوز وجود دارد که مهمترین آنها محسوب میشود و به آن کش موقتی محلی (local temp chache) میگویند.این کش فایل هایی را که به هنگام بازدید از صفحات وب در مرورگر دانلود میشوند را در سیستم ذخیره میکند.

یکی از راه های پاک سازی حافظه ی این کش استفاده از ابزار Disk cleanup است. مسیر دستیابی بدین ابزار در ویندوز 10 چنین است :       

                start \ all apps \ windows administrative tools \ disk clean up

ابزار Disk cleanup نحوه ی ذخیره سازی درایو سیستم عامل شما (معمولا درایو C) را بررسی میکند.چنانچه گزینه ی Temporary Internet Files را انتخاب کنید، به صورت خودکار تمامی فایل های موقت شما پاک خواهد شد.

راه دیگری هم برای کاربران ویندوز وجود دارد. کافی ست Run را اجرا کرده و عبارت %temp% را در کارد وارد کنید.


2. استفاده از Disk defragment

Fragmentation در سیستم عامل ها به معنای پراکندگی اطلاعات است. این ابزار مخصوص درایو های هارد است و برای افرادی که فایل های مختلفی را در رایانه خود جمع آوری میکنند ، مناسب است.

وقتی شما فایلی را در هارد ذخیره میکنید ، سیستم عامل اطلاعات فایل را در چند بخش جدا از هم ذخیره میکند که به مرور زمان این اطلاعات پراکنده میتوانند سرعت بازشدن فایل های شما را به شدت کاهش دهند.

وقتی اولین علائم کندی سیستم خود را مشاهده کردید باید سراغ یکپارچه سازی سیستم بروید.این قابلیت در ویندوز 10 با عنوان Defragment and Optimize Drives وجود دارد. نرم افزار های جانبی زیادی در این باره وجود دارد اما ساده ترین راه استفاده از خود ویندوز است. روال کار در ویندوز 10 اینگونه است : 

Start \ All apps \ Windows administrative tools \ Defragment and Optimize Drives 

پس از اجرای برنامه با کلیک بر روی هر درایو میتوانید نسبت به یکپارچه سازی آن اقدام کنید.

به خاطر داشته باشید که یکپارچه سازی درایو ها کاری نسبتا طولانی و زمان بر است لذا سعی کنید آن را زمانی انجام دهید که سرتان خلوت است و سیستم عملیات دیگری انجام نمیدهد. 

پس از اتمام بهینه سازی سیستم خود را ری استارت کنید.مطمئنا با بهبود سرعت عملکرد رایانه مواجه میشوید.


3. تنظیم GUI 

قطعا تنظیم GUI یا همان رابط گرافیکی کاربر ساده ترین و بهترین راه برای افزایش سرعت رایانه هاست.برای تنظیم این بخش در ویندوز 10 کافی ست File explorer را باز کرده و روی This pc راست کلیک کنید و سپس : 

Properties \ Advanced system settings \ Advanced tab \ performance Settings  

سپس گزینه ی Adjust for best performance را انتخاب کنید.در پایان روی گزینه ی Apply کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود. این گزینه میتواند تا حدی زیبایی های بصری را کاهش دهد اما سرعت کار را بسیار بالا میبرد . در هر حال اگر مانند بسیاری از دیگر کاربران جلوه های بصری برایتان مهم است کافی ست به آن بخش برگشته و گزینه ی Let windows choose what's best for my computer را انتخاب کنید.


4. استارتاپ خود را تغییر دهید

برخی از برنامه ها در هنگام بالا آمدن ویندوز به صورت خودکار باز میشوند و بخشی از حافظه RAM دستگاه شما را اشغال میکنند.اگرچه تعداد این برنامه ها امروزه کاهش یافته است و همچنین حضور برخی هم برای کار رایانه ضروری است اما افزایش تعداد این برنامه ها میتواند باعث کندی سیستم شما شود.

برای رفتن به استارتاپ کافی ست در Task manager به بخش استارتاپ رفته و برنامه هایی را که نیازی به آن ها ندارید را در حالت Disabled قرار دهید. همین کار کوچک کمک میکند که چند ثانیه کمتر معطل شوید!


5. با Windwos defender از ویندوز خود محافظت کنید

آنتی ویروس های زیادی وجود دارند اما امکانات windows defender تا حد زیادی نیازهای اغلب کاربران را برطرف میکند.زیرا علاوه بر سادگی نیاز به پردازش کمی دارد و همچنین به طور مداوم به روز رسانی میشود. احتمالا Windows defender هم اکنون روی سیستم شما نصب شده است اما در غیر اینصورت کافی ست آنتی ویروس مخصوص مایکروسافت یعنی Microsoft Security Essentials را دانلود و نصب کنید.

پس از اجرای آنتی ویروس سیستم خود را اسکن کنید تا وضعیت را چک کنید. برای محافظت تمام وقت از رایانه روی قسمت Settings کلیک کنید و گزینه ی Windows defender را فعال کنید. بهتر است به صورت ماهانه سیستم خود را اسکن کنید تا از سلامت کامل رایانه خود مطمئن باشید.