تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

چند میانبر و ترفند کاربردی در ویندوز


چند میانبر و ترفند کاربردی در ویندوز

 

کلیدهای میانبر زیادی در نسخه های مختلف ویندوز وجود دارند که استفاده از آن ها میتواند باعث صرفه جویی در وقت شما شود و روند انجام کارهایتان را سرعت بخشد.با ما همراه باشید تا تعدادی از این میانبر ها را به شما یادآوری کنیم.


عبور از Recycle Bin 

سطل آشغال در روی صفحه دسکتاپ مطمئنا ابزاری مفید برای کسانی است که مدتی پس از پاک کردن یک فایل پشیمان شده و میخواهند آن را برگردانند اما برای عده ای دیگر از کاربران که به آنچه که انجام میدهند مطمئن هستند خیلی خوشایند نیست که با وجود حذف یک فایل از روی سیستم ، آن فایل هنوز در رایانه وجود داشته باشد لذا برای حذف کامل یک فایل از سیستم کافی ست از کلیدهای ترکیبی Shift + Del استفاده کنید.

همچنین شما میتوانید درایوی از رایانه ی خود را انتخاب کرده و تصمیم بگیرید که هنگام حذف فایلی از این درایو ، فایل به Recycle Bin منتقل نشود. برای اینکار کافی ست روی آیکون Recycle Bin راست کلیک کرده و گزینه ی Properties را انتخاب کنید. سپس در تب ایجاد شده درایو موردنظر را انتخاب کرده و آن را روی قسمت Don't move files to the Recycle Bin قرار دهید و روی Apply کلیک کنید.

اکنون هر فایلی را که از درایو مشخص شده پاک کنید، وارد سطل آشغال نمی شود و مستقیما از حافظه خارج می شود.


کم کردن زمان بوت سیستم

برای کاهش زمان بوت شدن سیستم خود میتوانید Splash Screen را غیر فعال کنید. برای انجام این کار در بخش Run  (کافی ست دو کلید Win + R را نگه دارید) عبارت msconfig را تایپ کنید.سپس در پنجره ی باز شده تب Boot را انتخاب کنید و تیک گزینه ی No GUI Boot را برداشته و Apply کنید. به این ترتیب زمان بوت شدن، چند ثانیه کاهش می یابد.


نمایش فایل ها و فولدرهای پنهان شده 

برای نمایش فایل های پنهان شده ویندوز و همچنین پنهان کردن فولدر هایی که تمایل ندارید کسی آنها را مشاهده کند، تنها کافی است به آدرسی که پوشه در آن قرار دارد بروید. برای پنهان کردن فولدر مورد نظرتان، روی آن کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید. سپس گزینه Hidden را کلیک کنید تا فایل یا فولدر مورد نظرتان پنهان شود. برای نمایش مجدد فایل باید همین تیک را بردارید.

برای اینکه بتوانید فولدر های پنهان شده را مشاهده کنید، به آدرسی که پوشه در آن قرار دارد بروید. در ویندوز 10 به تب View بروید.در این قسمت روی آیکون Options کلیک کنید تا قسمت Folder Options باز شود. سپس به تب View بروید و قسمت Show hidden files , folders and drives را انتخاب کرده و تغییرات را ذخیره کنید.


تغییر نام چند فایل به صورت همزمان 

برای تغییر نام چند فایل به صورت همزمان و پشت سر هم، ابتدا فایل هایی که می خواهید نام آن ها را تغییر دهید را انتخاب کنید.سپس کلید f2 را فشار دهید تا همه فایل ها با نامی که شما انتخاب کردید نامگذاری و دسته بندی شوند.

حالا اگر از نامگذاری که کردید پشیمان شده اید،نگران نباشید، کافی ست کلید Ctrl+Z که در واقع همان عمل Undo را انجام میدهد را فشار دهید.


انتقال سریع بین بالا و پایین یک صفحه وب 

کافی ست در صفحه ی اینترنتی که در مرورگر خود هستید از دکمه های Home و End استفاده کنید. کلید End برای رفتن به پایین ترین قسمت صفحه و کلید Home برای رفتن به بالاترین قسمت صفحه ی وب استفاده میشود.


دسکتاپ های مختلف در ویندوز 10 

قابلیت جدیدی که در ویندوز 10 برای کاربران عرضه شده است ، امکان استفاده ی همزمان از چندین دسکتاپ است که میتواند برای انجام کارهای مختلف به صورت همزمان بسیار کاربردی باشد. راه دسترسی به این بخش بسیار ساده است و به صورت پیش فرض در Task bar ویندوز 10، Pin شده است. اما وقتی در حال اجرای یک بازی یا نرم افزار های دیگری هستید که امکان استفاده از Task bar را ندارید کافی ست کلیدهای Win + Tab را فشار دهید تا به راحتی به این قسمت منتقل شده و بین دسکتاپ های مختلف سوییچ کنید.