تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

راهکارهایی برای بهبود عملکرد رایانه در ویندوز 10


راهکارهایی برای بهبود عملکرد رایانه در ویندوز 10

 

سیستم عامل ویندوز 10 شرکت مایکروسافت که جدیدترین نسخه از ویندوز است، تا به امروز توانسته به نیازهای طیف وسیعی از کاربران به خوبی پاسخ دهد و با گذشت زمان هم در حال پیشرفت و بهینه شدن است.اگر از ویندوز 10 استفاده میکنید با ما همراه باشید تا با یادگیری چند نکته و اجرای آن ها، رابط کاربری بهتری را تجربه کنید.


1.اجرای نرم افزارها در هنگام بالا آمدن ویندوز 

درست مانند نسخه های قبلی ویندوز در ویندوز 10 نیز، زمانیکه سیستم را روشن میکنید نرم افزارهای زیادی به صورت خورکار باز میشوند و هرکدام از آنها بخشی از فضای حافظه رم دستگاه شما را اشغال میکنند و مسلما این کار موجب کاهش سرعت رایانه ی شما میشود. لذا کاربران ویندوز میتوانند با ورود به بخش Task Manager از اجرای این نرم افزارها جلوگیری کنند.

برای ورود به بخش Task Manager در ویندوز 10 باید کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + Esc را نگه دارید و سپس به سربرگ Startup رفته و پس از انتخاب نرم افزار موردنظر آن را روی حالت Disabled قرار دهید.مراقب باشید که نرم افزارهای سیستمی ویندوز را غیرفعال نکنید و جانب احتیاط را رعایت کنید.


2. حذف نرم افزارهای غیرضروری

وجود نرم‌افزارهای بلااستفاده در رایانه‌ی کاربر، آسیب مستقیمی به سیستم نمی‌زند، اما فضای ذخیره‌سازی ارزشمند دیسک سخت و حافظه‌ی رم رایانه را اشغال می‌کند؛ این یعنی، ویندوز باید عملیات بیش‌تری نسبت به قبل انجام دهد. به علاوه، وجود چنین نرم‌افزارهایی می‌تواند باعث به وجود آمدن شکاف‌های امنیتی غیرمنتظره و مشکلات عدم سازگاری با دیگر دستگاه‌ها و نرم‌افزارها شود.

برای حذف نرم‌افزارهای مورد نظر، کلمه‌ی Uninstall را در جعبه‌ی جستجوی Task Bar تایپ کرده و روی گزینه‌ی Change or remove a program برای مشاهده‌ی همه‌ی نرم‌افزارهای نصب شده در سیستم، کلیک کنید. می‌توانید مواردی را که بیش از چند ماه از آن‌ها استفاده نشده، با انتخاب و کلیک بر روی Uninstall، به کلی از سیستم پاک کنید. پس از کلیک بر روی Uninstall، بایستی فرآیند حذف نرم‌افزار را دنبال کنید تا کاملا از رایانه حذف شود.


3. غیرفعال کردن نرم افزارهای پس زمینه 

مایکروسافت یکی از طرفداران بزرگ نرم‌افزارهای یونیورسال بومی خود است؛ به همین دلیل اصرار دارد که این نرم‌افزارها همیشه در پس‌زمینه‌ی سیستم‌عامل ویندوز 10 حتی هنگامی که نیازی به آن‌ها نباشد هم اجرا شوند. در حال اجرا بودن همیشگی نرم‌افزارهای یاد شده، باعث دسترسی سریع‌تری به آن‌ها می‌شود، اما در صورتی که نیازی به آن‌ها نداشته باشید، نرم‌افزارهای یونیورسال صرفا منابع سیستمی را هدر خواهند داد.

برای دسترسی به نرم‌افزارهای در حال اجرا در پس‌زمینه‌ی سیستم عامل، از منوی Start به بخش Settings رفته و پس از کلیک بر روی Privacy، گزینه‌ی Background apps واقع در سمت چپ را بزنید. برای جلوگیری از اجرای نرم‌افزارها در پس‌زمینه، بر روی دکمه‌ی لغزنده‌ی مربوطه کلیک کنید تا بر روی Off قرار گیرد. البته با وجود غیرفعال کردن آن، هنوز می‌توانید از آن نرم‌افزار استفاده کرده و به صورت دستی آن را اجرا کنید.


4. پاک کردن دیسک های ذخیره سازی

ابزار پاک کننده‌ی دیسک مایکروسافت (Disk Cleanup)، هنوز هم راهی برتر برای پاک کردن برخی از داده‌های موقت و فایل‌های غیرضروری است که هارد دیسک سیستم را اشغال می‌کنند. حتی عملکرد این ابزار بهتر از قبل شده و به صورت خودکار هم عمل می‌کند.

برای پاک‌سازی دیسک‌های سخت، بر روی یکی از درایوهای موجود در رایانه تان کلیک کرده و سپس Properties را برگزینید. حال در برگه‌ی General، بر روی دکمه‌ی Disk Cleanup کلیک کنید. فایل‌های هدف این ابزار شامل، فایل‌های روگرفت حافظه‌ی سیستم (system memory dump files)، فایل‌های موقت اینترنتی (temporary internet files) و غیره است که شما می‌توانید قبل از کلیک بر روی دکمه‌ی OK، گزینه‌های مورد نظر خود را بررسی کرده و فقط آن‌ها را تیک بزنید.