تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

PHP چیست؟


PHP چیست؟

 

php (پی اچ پی) یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی است که در ابتدا برای طراحی وب توسعه یافت اما هم اکنون میتوان از آن به عنوان یک زبان برنامه نویسی عمومی استفاده کرد.

این زبان در سال 1995 توسط Rasmus Lerdorf ساخته شد و در حال حاضر توسط گروه پی اچ پی توسعه می یابد.

PHP در ابتدا از عبارت Personal Home Page (صفحه ی خانگی شخصی) گرفته شده بود اما اکنون مخفف عبارت HyperText PreProcessor (پیش پردازنده ابرمتن) میباشد.

از زبان پی اچ پی بیشتر برای طراحی برنامه‌های سمت سرور در وبسایت های پویا (Dynamic) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از نسخهٔ 4.3 به بعد قابلیت پشتیبانی از واسط خط فرمان نیز به امکانات پی اچ پی اضافه شد. این قابلیت می‌تواند برای ایجاد نرم‌افزارهای غیر وبی و یا نرم‌افزارهایی با واسط گرافیکی کاربر مورد استفاده قرار بگیرد.

ساختار این زبان بسیار مشابه زبان سی (C) و زبان برنامه‌نویسی پرل (Perl) می‌‌باشد. شکل پذیری فوق العاده آن و نیز همگونی با اغلب بانک‌های اطلاعاتی از قبیل MySQL قدرت آن را افزایش داده است. 

پی‌اچ‌پی بر روی اکثر سیستم عامل‌های مشهور از جمله لینوکس، یونیکس، ویندوز و Mac OSX و با اغلب کارگزارهای وب (Web Server)، قابل اجراست.

کدهای پی‌اچ‌پی توسط یک سرور وب که نرم‌افزار پی‌اچ‌پی بر روی آن نصب باشد، تفسیر می‌شوند. دستورهای این زبان می‌توانند به صورت مستقیم در درون کدهای html قرار بگیرند.

به گفته بیشتر برنامه نویسان وب، پی‌اچ‌پی یک زبان تحت وب ساده به شمار می رود، زیرا نیاز به یادگیری هیچ پیش نیازی نیست، همچنین پی‌اچ‌پی، به زبان‌های دیگری وابسته نیست.اغلب دستورات آن مشابه زبان‌های محاوره‌ای بوده و یادگیری آن ساده است. از ساختارهای دستوری پیچیده اثری در HTML دیده نمی‌شود.


در مورد روش نصب، کدهای دستوری و پیاده سازی پی اچ پی در مقالات بعدی صحبت خواهیم کرد.