تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

IP چیست؟


IP چیست؟

 

آدرس IP یا Internet Protocol Address که به صورت مختصر، IP نیز نامیده می‌شود، یک برچسب شناسایی عددی است که برای هر چیزی که به شبکه از طریق پروتکل اینترنت (Internet Protocol یا IP) یا به خود بستر اینترنت متصل شود، اغلب توسط سرویس دهنده اینترنتی اختصاص داده می‌شود. این نشانی برای شناسایی مجزای هر دستگاه (کامپیوتر، موبایل یا به طور کل، هر چیزی که از پروتکل اینترنت استفاده کند) نسبت به دیگری به کار می‌رود. به عبارت ساده تر، IP آدرس شماره شناسایی هر یک از این کامپیوترها یا دستگاه‌ها است.

کامپیوترها و کاربران بسیار زیادی به اینترنت (یا به طور کل شبکه‌ای که از پروتکل اینترنت استفاده می‌کند) متصل می‌شوند. هر یک از این کامپیوترها درصورتی که دارای یک آدرس مشخص نباشند عملاً غیرقابل استفاده خواهند بود. برای درک بهتر، فرض کنید که هر کامپیوتر یک شخصی عادی بوده و آدرس IP همان کامپیوتر نیز آدرس ایمیل فرد باشد. حال شما با داشتن آدرس ایمیل فرد می‌توانید به راحتی به وی نامه ارسال یا دریافت کنید. اما درصورتی که آدرس ایمیل فرد را نداشته باشید به هیچ وجه امکان ارسال ایمیل برای وی وجود نخواهد داشت.

بنابراین با استفاده از آدرس IP، پروتکل اینترنت می‌تواند کاربران را تشخیص داده و امکان ارسال و دریافت داده‌ها را فراهم کند. به این ترتیب برای این که کامپیوترها بتوانند بر روی یک شبکه یا بستر اینترنت از یکدیگر به صورت مجزا شناخته شوند، حداقل باید دارای یک آدرس IP باشند. در این صورت بدون این که هیچ اختلالی در مسیر انتقال داده بین مبداء و مقصد بوجود بیاید، هر کامپیوتر داده‌هایی را دریافت یا ارسال می‌کند که فقط مختص به همان کامپیوتر باشد.