تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

آشنایی مقدماتی با زبان HTML


 

مهمترین و پایه ای ترین زبان طراحی وبسایت زبان HTML است.کلمه ی HTML مخفف عبارت HyperText Markup Language به معنای زبان نشانه گذاری ابرمتن است.

برای هر کس که میخواهد هرگونه صفحه ی وب (WebPage) را در داخل اینترنت طراحی و بارگذاری کند، آشنایی کامل با زبان اچ تی ام ال ضروری است.حتی اگر میخواهید یک وبسایت را با استفاده از زبان PHP طراحی کنید باز هم باید با زبان HTML آشنا باشید ; چرا که کدهای زبان PHP هم بعدا به صورت اچ تی ام ال درخواهند آمد.

برادر جدایی ناپذیر HTML ، زبان CSS است.در واقع با استفاده از اچ تی ام ال اسکلت و ساختار اصلی یک وبسایت طراحی می شود و با استفاده از زبان سی اس اس کارهای ظریف تر و گرافیکی و درکل زیباسازی وبسایت انجام می شود.

در سال 2012 بود که نسخه ی جدید زبان اچ تی ام ال یعنی HTML 5 عرضه شد و بهبود های بسیاری هم در جهت ساده کردن کدنویسی و هم در جهت بهینه سازی صفحات وب همراه آن بود.

برای نوشتن کدهای زبان HTML مانند هر نوع زبان برنامه نویسی دیگری ما به یک نرم افزار ویرایشگر متن نیاز داریم.مسلما ساده ترین این ویرایشگر ها همان NotePad ویندوز است که نیازی به خریداری و دانلود ندارد و کار با آن بسیار ساده است.

پسوند فایل های اچ تی ام ال به صورت html. هستند که البته لازم به ذکر است در گذشته بدلیل استفاده از فرمت های دارای 3 کاراکتر پسوند htm. نیز مرسوم بود اما استاندارد فعلی به صورت html. است.

برای اجرای مناسب صفحات وب فارسی باید بخش Encoding صفحه html را بر روی قسمت UTF-8 قرار دهیم که البته میتوان این کار را با کدهای html هم انجام داد.

کدهای زبان HTML در کاراکترهایی به نام "تگ" (Tag) نوشته می شوند. هر تگ به صورت <name> خواهد بود.که در قسمت name باید نام تگ درج شود. 2 نوع تگ کلی در زبان اچ تی ام ال وجود دارد : تگ فرزند دار و تگ بدون فرزند. 

ساختار کلی تگ های فرزند دار به صورت  <name></name>  و ساختار کلی تگ های بدون فرزند به صورت </ name> می باشد.

ساختار اصلی این زبان از چند تگ تشکیل می شود که در مقالات بعدی به آن می پردازیم.