تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

آشنایی با CMS


 

واژه ی CMS مخفف عبارت Content Management System و به معنای سیستم مدیریت محتوا است.امروزه CMS ها عمدتا در مورد وب به کار برده می شوند و از آنها با عنوان WCMS یاد می شود. (w ابتدای کلمه ی Web است)

 

مشهورترین سیستم های مدیریت محتوای وب در چند سال اخیر، سیستم های Wordpress ، Joomla و Drupal هستند که قبلا در یک مقاله ی جداگانه به بررسی آنها پرداختیم و شما میتوانید از اینجا آن را مطالعه کنید.

اما به غیر از این سه CMS سیستم های مدیریت محتوای دیگری نیز وجود دارد.به عنوان مثال تمامی سرویس های وبلاگدهی چه در ایران و چه در جهان یک CMS مخصوص خود و امکانات مختلفی به کاربران خود می دهند.

مثلا در CMS ای که سرویس بلاگ بیان به کاربران خود میدهد، امکاناتی مانند : انتشار ، ارتباط ، آمار و گزارش ها ، فضای اختصاصی و ... وجود دارد.

پس اگر بخواهیم یک تعریف کلی و دقیق برای سیستم مدیریت محتوای وب ارائه دهیم بهتر است اینطور بگوییم : یک سیستم نرم‌افزاری است که ابزارهای از پیش آماده‌ای برای نوشتن مطالب، درج تصاویر و پیوندها و به‌طور کلی مدیریت یک یا چند وب‌سایت دارد و به کاربران اجازه می‌دهد حتی با دانشی اندک در زمینۀ زبان‌های برنامه‌نویسی وب یا زبان‌های نشانه‌گذاری، محتوای وب‌سایت خود را به سادگی ایجاد و مدیریت کنند.

برای نصب سیستم های مدیریت محتوا بر روی سایت خود باید ابتدا آن ها را بر روی هاست آپلود کنید و سپس با انجام مراحلی اقدام به نصب cms کنید.

امروزه اکثر وبسایت ها در سراسر جهان توسط سیستم های مدیریت محتوا ایجاد و کنترل می شوند و آشنایی با نحوه ی کار آنها میتواند برای وب مسترها و نویسندگان وبسایت ها بسیار حائز اهمیت باشد.