تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

آلن تورینگ: پدر علم کامپیوتر


 

آلن تورینگ ریاضی‌دان، دانشمند رایانه، منطق‌دان، فیلسوف، زیست-ریاضیدان، و رمزنگار بریتانیایی بود. تورینگ به عنوان پدر علم محاسبهٔ نوین و هوش مصنوعی شناخته شده‌ است و مهم‌ترین جایزه ی علمی رایانه به افتخار وی جایزهٔ تورینگ نام گرفته‌ است.


آلن تورینگ یک ریاضیدان انگلیسی بود که در جنگ جهانی دوم توانست با رمزگشایی از ماشین انیگما که به وسیله آن نازی‌ها هر ۲۴ ساعت سیستم رمزنگاری پیام‌های خود را تغییر می‌دادند، جان تعداد زیادی از مردم را نجات دهد. او برای این کار از ماشینی استفاده کرد که می‌توانست منطق الگوریتم انیگما را شبیه‌سازی کند. ماشین تورینگ بعدها به شدت مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل وی را پدر علوم کامپیوتر و رمزنگاری می‌نامند.


ماشین تورینگ

آلن تورینگ در سال ۱۹۳۷ مقاله ای را با عنوان درباره ی اعداد و محاسبه پذیر منتشر کرد که به اندازه ی هر رویداد منحصر به فردی دیگری می تواند آغاز عصر جدید کامپیوتر تلقی شود. این مقاله به اختصار طرحی از آنچه را شرح می دهد که به آن ماشین تورینگ می گویند و آن کامپیوتری بود که شالوده اش در قلب کامپیوترهای دیجیتال بعدی قرار دارد. این موضوع به تمام جنبه های کامپیوترهای ابتدایی تا مدرن، همچون توانایی خواندن، نوشتن و پاک کردن داده ها، حافظه ای برای ذخیره سازی داده ها، یک واحد پردازش مرکزی و به معنای یک برنامه به واسطه مجموعه ای از دستور العمل های ریاضیاتی ساخته شده، شکل داد. این وسیله به شکلی که توصیف شده بود هرگز ساخته نشد ولی عملا به شکلی پیشرفته و اصلاح شده از دهه ی ۱۹۵۰ به تولید انبوه رسید.


ماشین انیگما

انیگما نام دسته‌ای از ماشین‌های الکترومکانیکی مبتنی بر روتر است که برای رمزنگاری و رمزگشایی پیام های محرمانه به‌ کار می‌رفته است. این ماشین در سال‌های 1920 میلادی به عنوان یک محصول تجاری عرضه شد. ارتش نازی مدل خاصی از این ماشین به نام انیگمای ورماخت را تولید نمود و از آن در جنگ جهانی دوم به‌ کار برد. متفقین با تلاش دانشمندان و ریاضی‌دانان از جمله آلن تورینگ موفق به گشودن رمز پیام‌های ارتش آلمان‌ها شدند.