تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

معانی دامنه های اینترنتی


معانی دامنه های اینترنتی

 

در این پست میخوایم راجع به دامنه های اینترنتی،معانی شون و کاربرد هرکدوم صحبت کنیم.با ما همراه باشید.

اول از همه بگم که دامنه (دومین)(دامین) و در انگلیسی domain در واقع همون پسوندیه که در انتهای URL یک آدرس اینترنتی وجود داره و اگه با فکر انتخاب شده باشه ، یه ایده کلی از وبسایت موردنظر میده.

1. com : خب مسلما پرکاربردترین دامنه اینترنتی در اکثر وبسایت های دنیا همین دامنه است.این دامنه ابتدای کلمه ی commercial به معنای تجاریه.یعنی صاحب اون سایت حالا به هر نحوی شده میخواد یه جوری از سایتش پول دربیاره :) البته خب در بسیاری از مواقع هم اینجوری نیست و بیشتر به خاطر محبوبیت و کلاس بالای این دامنه ازش استفاده میکنن.

2. ir : به احتمال زیاد اغلبتون با این دامنه آشنایید.این پسوند اصلی سایت های ایرانیه و خب همونطور که مشخصه ابتدای کلمه ی iran.خیلی از سایت ها و وبلاگ های ایرانی از این دامنه استفاده میکنند.هم نسبت به بقیه ارزونتره،هم کوتاهتره و هم یه جورایی باکلاسه :)

3. org : شاید معروفترین سایت ایرانی ای که از این دامنه استفاده میکنه سایت سنجشه (www.sanjesh.org) که خب ممکنه برای خیلیا خاطرات خوبی رو تداعی نکنه :) این دامنه ابتدای کلمه ی organization و به معنای سازمانه و مطمئنا وبسایت های مربوط به ارگان ها و سازمان ها به خصوص دولتی باید از این پسوند استفاده کنن.

4. edu : ابتدای کلمه ی education و به معنای آموزشه.خیلی مربوط به سایت های آموزشی مثل آموزش زبان انگلیسی و زبان برنامه نویسی و اینا نیست :) بیشتر درمورد سازمان های آموزشی مثل آموزش و پرورش ایران به کار میره.

5. net : احتمالا کلی ترین دامنه اینترنتی این یکی باشه چرا که از کلمه ی network به معنای شبکه گرفته شده و خب عملا هر موضوعی رو میتونه دربر داشته باشه :) اتفاقا یکی از دامنه های نسبتا گرون قیمت هم به حساب میاد.

6. gov : ممکنه خیلی با این دامنه آشنا نباشید چون زیاد با سایت های دولتی و حکومتی سر و کار ندارین.به هر حال این دامنه هم ابتدای کلمه ی government به معنای دولته.

7. info : از معدود دامنه های 4 حرفی ایشون هستن :) فکر میکنم این یکی دیگه خیلی واضح باشه که از کلمه ی information به معنی اطلاعات میاد.از این دامنه بیشتر برای ساخت یک وبسایت ایستا استفاده میشه که فقط یه اطلاعات کلی مثل شماره تماس و آدرس اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده میشه.البته وحی منزل نیست و میتونه برای هرجور سایتی استفاده بشه :)

8. name : این دیگه واقعا احتیاج به توضیح نداره فقط بگم که از این دامنه باید برای ساخت وبسایت های شخصی افراد استفاده بشه مثلا www.mohamadahmadi.name (فقط یه مثاله و ایشون شخص خاصی نیستن :) ) ولی خب در عمل اگه دقت کرده باشین معمولا وبسایت های شخصی هم با همون ir و com ساخته میشن :)

9. us : گفتم شاید با این دامنه هم برخورد کرده باشین.اینم توضیح بدم که دامنه مخصوص سایت های آمریکایی و مخفف united states .اصولا هر کشوری یه دامنه برای سایت های داخلی خودش داره.اگه میخواین دامنه ی همه ی کشورها رو ببینید برید اینجا. :)

10. سایر : خب چندین دامنه دیگه هم وجود داره که کاربردش واقعا کمه و فقط نام میبرمشون. biz که در واقع همون bussiness به حساب میاد (Z !) بعدی هم ac که اول کلمه ی academy و مرتبط با امور آموزشیه و tv که در اصل دامنه داخلی یه کشور بود :) ولی الان شبکه های تلویزیونی ازش استفاده میکنن.

 

خب دوستان امیدوارم این پست براتون مفید بوده باشه.منتظر نظراتتون هستیم.