تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

آشنایی با زبان برنامه نویسی PERL


آشنایی با زبان برنامه نویسی Perl

 

پرل یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و همه منظوره میباشد که توسط لری وال نوشته شده است. در هر جایی که بتوان زبان های برنامه نویسی دیگری را بکار برد از پرل نیز میتوان استفاده کرد.پرل سر نام کلمات زیر است:

Practical Extraction and Report Language 
 

پرل به طور غالب متاثر از زبان برنامه نویسی قدرتمند C میباشد و کمتر از آن متاثر از sed,awk و شل یونیکس میباشد. 
پرل ایده آل برای کار با فایلهای متنی(ویرایش . تنظیم . مدیریت) و تنظیم و گزارشگیری از وظایف و همچنین کار های شبکه ای و کار با HTML و نمایش صفحات وب میباشد. 
البته فراموش نکنید که در موارد دیگری مثل system management tasks, database access , Graphical Programming , AI نیز کاربرد دارد. 

 

آیا یادگیری پرل سخت است؟ 


پرل زبانی آسان برای شروع به یادگیری برنامه نویسی است و اگر شما سابقه برنامه نویسی با C یا sed , awk و یا حتی سابقه کار با BASIC را دارید نیمی از راه را رفته اید. 
یادگیری پرل مانند اقیانوسی است که عمق کمی دارد که برای یادگیری کار را راحت میکند اما اگر بخواهید یک برنامه واقعی کارا با پرل بنویسید باید کل این اقیانوس را سفر کرده باشید و این مستلزم سالها تلاش فراوان است. 
چیزی که یادگیری پرل را راحت میکند سابقه کار با سیستم عامل یونیکس است و همچنین تجربه کار با یک زبان برنامه نویسی دیگر . توانایی فهم قوانین دستورات و همچنین توانایی خواندن کد دیگران است. 

پرل زبانی مستقل از سکو میباشد. بدین معنا که شما میتوانید با اندکی تغییر در ساختار برنامه خود آنها را در سکوهای مختلف اجرا کنید. 
پرل هم اکنون در سکوهای: یونیکس (لینوکس . سولاریس . Free BSD و ...) . مکینتاش و همچنین ویندوز اجرا میشود. 

نکته کوچکی که میتوان به آن اشاره کرد این است که نام این زبان برنامه نویسی perl است و همچنین نام مفسر این زبان نیز perl است و به عنوان مثال مانند زبان C که کامپایلر های مختلفی دارد نمیباشد پس این دو را اشتباه نگیرید. 

 


چرا از پرل استفاده میکنیم؟


1 . همیشه بیشتر از یک راه برای انجام کاری در پرل است! 
2 . همیشه منابع آنلاین بزرگ و آماده ای وجود دارد که بتوان با استفاده از راهنمایی آنها کار را پیش برد. همیشه شما کدی برای حل مشکلتان در اینترنت پیدا خواهید کرد. پس چرا باید دوباره چرخ را اختراع کرد؟؟؟!!!! 
3 . پرل زبانی مفسری است و برعکس زبانهای کامپایلری وقتی برای کامپایل کردن تلف نمیکنید. 
4 . پرل به معنای واقعی زبانی مستقل از سکو است و برای این که آن را در سکوهای مختلف مورد استفاده قرار دهیم دچار دردسر نمیشویم ولی در سی شما کامپایلر های مختلفی دارید و بازهم باید اندکی تغییرات در ساختار برنامه بدهید. 
5 . از آنجاییکه پرل نسبت به سی دسترسی مستقیم به حافظه ندارد. بنابراین خطاهای buffer overflow کمتری شاهد هستیم. 
6 . پرل Open Source است اما C نه.