تک بست - دنیای فناوری
Techbest Desktop

آموزش زبان برنامه نویسی C قسمت 2


آموزش زبان برنامه نویسی C قسمت 2

خب رسیدیم به دومین قسمت از مجموعه ی آموزشی زبان برنامه نویسی سی.ما در قسمت قبلی با ساختار اصلی یک برنامه به زبان سی آشنا شدیم.اگه قسمت اول رو مطالعه نکردید ، برید اینجا.

ما در این قسمت شما رو با دستورات چاپ اطلاعات و داده ها روی خروجی و همچنین دریافت داده ها از ورودی آشنا میکنیم.با ما همراه باشید.

 

دستور printf : 

این تابع که در فایل سرآیند stdio.h قرار داره،برای ارسال اطلاعات به خروجی استاندارد استفاده میشه.ما در قسمت اول عبارت Hello world رو روی صفحه نمایش چاپ کردیم پس با دیدن اون باید تاحدودی با نحوه ی کار این تابع آشنا شده باشید.

 

printf("a",b);

 

نحوه ی استفاده ی کلی از این تابع به صورت بالاست.در قسمت a ، میتونه کاراکترهایی که میخواید عینا روی صفحه نمایش چاپ بشه و همچنین کاراکترهای فرمت و کاراکتر های کنترلی قرار بگیره.اینکه این کاراکترها چی هستند در قسمت بعدی باهاشون آشنا میشیم.در قسمت b هم نام شناسه های تعریف شده توسط کاربر قرار میگیره (برای کسانی که کمی بیشتر میدونن:متغیرها ، آرایه ها ، اشاره گرها ، خروجی توابع و ...)حالا من به عنوان نمونه چند تا مثال میزنم :

 

printf("Hello world!");

همونطور که میبینید اینجا اصلا قسمت b وجود نداره.وجود قسمت a همیشه الزامیه ولی b نه.این دستور باعث میشه عبارت Hello world چاپ بشه.

printf("i'm learning c");

کاملا مشابه مثال قبله فقط عبارت عوض شده.

printf("%d",x);

d% یکی از کاراکترهای فرمته که بعدا با همشون آشنا میشیم فقط بدونید که این دستور یعنی مقدار یک متغیر عدد صحیح به نام x رو چاپ کن.

printf("Hello\nI love c programming");

n\ یکی از کاراکترهای کنترلی هست و باعث میشه cursor به خط پایین منتقل شه یعنی خروجی دستور بالا به شکل زیره :

Hello 

I love c programming

همونطور که گفتم بعدا با این کاراکترها هم آشنا میشیم.

 

دستور scanf : 

این تابع هم در کتابخانه ی stdio.h قرار داره و برای استفاده از این تابع ، باید اون فایل رو include کنید.این تابع برای گرفتن داده ها از کاربر استفاده میشه.

 

scanf("a",&b);

scanf("a",b);

 

نحوه ی استفاده ی کلی از این تابع به صورت بالاست.البته باید دقت کنید که اون علامت & که بهش میگن ampersand در بعضی مواقع نباید نوشته بشه که بعدا متوجه میشید در چه مواقعی.اینجا هم در قسمت a کاراکترهای فرمت رو داریم و در قسمت b نام مکانی که اون داده باید در اونجا ذخیره بشه. مثال بزنیم :

 

scanf("%d",&x);

یک عدد رو به صورت عددصحیح دریافت کن و در x ذخیره کن.در اینجا اگه & رو نذارید ، برنامه با crash مواجه میشه.

scanf("%d%d",&x,&y);

مشابه مثال قبله فقط اینجا دو داده از کاربر گرفتیم و در دو مکان جدا قرار دادیم.پس حواستون به سینتکس این دستور باشه.

 

خب تا اینجای کار کافیه . بعدا که با مفاهیم بیشتری آشنا شدیم ، از اونها هم استفاده میکنیم.امیدوارم این آموزش براتون مفید بوده باشه.

منتظر قسمت سوم باشید.

موفق باشید.